VILNIUS 2002. VILNIUS 2003 Įvadas Žemės darbai Arsenalo gatvėje apėmė apie 1 ha plotą.
Arsenalo gatvės rekonstrukciniai darbai pradėti nuo Karaliaus Mindaugo
tilto prieigų - T. Vrublevskio Žygimantų ir Arsenalo gatvių sankryžos.
Rekonstruojant gatvę keistas viršutinis žemių sluoksnis. Vakarinėje gatvės
dalyje nukastas iki 1,2 1,4 m storio žemių sluoksnis. Rytinėje gatvės
dalyje kai kur net iki 1,5 1,6 m storio. Žemės darbų metu keistos ir
kai kurios inžinerinės komunikacijos. Arsenalo gatvės rekonstrukciniai
darbai iki 1,2 - 1,5 m gylio nuo dabartinio gatvės grindinio buvo atliekami
XIX XX a. supiltose žemėje. Po dabartine gatvės danga suvežtos ir supiltos
miesto statybose susikaupę griuvenos bei žemės. Jos ne kartą perstumdytos
keliant ar platinant gatvę. Istorinių ir archeologinių tyrimų duomenys Dabartinės Arsenalo gatvės ištakos sietinos su senuoju keliu, buvusiu Žemutinės pilies teritorijoje anapus šiaurinės gynybinės sienos ir vedusiu per rytinėje gynybinėje sienoje buvusius vartus į Kreivąją pilį ir Antakalnį. XIII pab. XIV a., kuomet, kaip manoma, buvo sumūryta pilies mūrinė gynybinė siena, dabartinės Arsenalo gatvės vietoje driekėsi Neries vaga. Anuomet upės vandenys skalavo gynybinės sienos mūrus. Neries šlaitai palei gynybinę sieną buvo tvirtinami akmenimis, o XV XVI a. smarkiai plečiantis statyboms Žemutinėje pilyje, Neries krantinė buvo formuota pilant statybų žemes, tvirtinant šlaitus medžių šakomis, mediniais poliais. Upės vaga buvo stumiama nuo gynybinės sienos mūrų į šiaurę. Palei gynybinę sieną suformuota krantine XV a. pab. XVI a. nusidriekia kelias. XVI a. viduryje XVII a. pradžioje, nustojus naudotis keliu pilies teritorijoje, šis kelias jungė senamiestį su Antakalnio priemiesčiu. Tiesa, tuomet kelio grindinys driekėsi dar palei šiaurinę gynybinę sieną. Vėlesniais šimtmečiais upės šlaitas buvo vis toliau stumiamas į šiaurę. XVIII a. pirmos pusės Fiurstenhofo (pav. 1) ir vėlesniuose planuose (pav. 2) jau matome tarp gynybinės sienos ir Neries upės stovinčius pastatus. Jie statyti kelio šiaurinėje pusėje, ties Neries šlaitu. Pav. 1. Ištrauka iš 1737 m. Fiurstenhofo plano a |
||
b |
c |
|
d Pav. 2. a 1799 m Neries pakrančių planas; b c XVIII a. pabaigos planų ištraukos, d ištrauka iš Vilniaus miesto 1808 m. plano kopijos knygoje: Vl. Drėma. Dingęs Vilnius. Neries kairiajame šlaite stovinčius mūrinius pastatus XVIII a. pab. nupiešė P. Smuglevičius (pav. 3). Pav. 3. P. Smuglevičius. Vilniaus pilys iš šiaurės pusės. 1785 m. Sepija Pastatai priklausė 499 502 posesijoms, kurias iš rytų
ribojo Vilnios, o iš vakarų Kačergos (Vingrių) upelis. 501 502 posesijų
pastatų mūrų fragmentai buvo atkasti 1994 m., kuomet per 11,7 15,3 m
į pietus nuo dabartinės Arsenalo gatvės buvo tiesiama lietaus kanalizacijos
tranšėja. Tyrimai patvirtino prielaidas, kad pastarieji pastatai statyti
ant supilto bei upės suplauto 2,8 m storio žemės sluoksnio. Šioje žemėje
rasta XVI
XVII a. dirbinių. Kultūrinis sluoksnis tiestos lietaus kanalizacijos
vietoje 5,8 m storio. Įžemis smėlis, gręžiniais fiksuotas Ha 86.20
m. 501 ir 502 posesijų mūrinių pastatų statybos paviršius fiksuotas ties
Ha 89.50 (70) m, o statybų laikotarpio sluoksnyje surasti radiniai datuoti
XVII a. pab. XVIII a. I puse. Žemės paviršius pastatų griovimo metu
(XIX a. pirmoje pusėje) buvęs 1,5 1,7 m gylyje (Ha 90.40(50) m) nuo
dabartinio žemės paviršiaus.
Pav.4. Kairiojo Neries kranto piešinys. Nežinomas autorius. 501 ir 502 posesijų pastatų jau nebėra Dar vienas iš ankstyvesnių Neries kairiosios pakrantės piešinių - tai nežinomo piešėjo darbas datuotinas XIX a. pradžia. Jame matoma nuo dešiniojo Neries kranto piešta Vilniaus panorama. Piešinio pirmajame plane matoma kairioji Neries pakrantė priešais antrajame plane vaizduojamus pilies kalną, buv. Žemutinės sienos pastatus, Katedrą, bei Šv. Kotrynos bažnyčią. Pirmajame plane, piešinio kairėje, krantinėje, įrengta perkėla, kiek į V - įtekančio į Nerį Vingrio (Kačergos) upelio žiotys. Dar labiau į vakarus, dešinėje piešinio pusėje neaukšti, nuolaidūs Neries šlaitai (pav.4). Pastatų, stovėjusių buv. gynybinės sienos šiaurinėje pusėje ir pieštų bei braižytų dar XVIII a. pab. ir XIX a. pradžioje, jau nebėra. Nebėra pastatų ir 1824 m. braižytame Vilniaus Arsenalo generaliniame plane su apylinkėmis. Pav.5 K. Račinskas. Vilniaus pilių vaizdas iš šiaurės. 1831. Litografija Nuo 1831.05.02 per penkis mėnesius pilių teritorijoje bei Neries pakrantėse įrengta antros kategorijos Rusijos imperijos tvirtovė. Šie darbai smarkiai pakeitė susiformavusią urbanistinę aplinką. Buvo panaikinta senoji Arsenalo gatvė, ėjusi nuo Katedros palei Naująjį arsenalą (dab. Nacionalinis muziejus iš fasadinės pusės) ir buv. Žemutinės pilies gynybinės sienos griuvėsius link tilto per Vilnią, įsukdama į Antakalnį vedusią alėją. Vietoj jos buvo nutiesta nauja gatvė. Ji prasidėjo nuo dabartinės Tilto gatvės galo ir, eidama dab. T. Vrublevskio gatvės trasa, tęsėsi iki Vilnios upės. Tik tuo metu ji buvo daug siauresnė už dabartinę gatvę. Tuo metu Kačergos upelis (jo vaga) ties katedros varpine buvo nukreiptas į pro čia ėjusį kanalizacijos kanalą. Kačergos vaga nuo čia buvo užversta griaunamų namų laužu bei žvyru ir smėliu, kurį gabeno iš žemiau Vilnios žiočių buvusios salos. Medžiai augę apie pilies kalną, o taip pat didžioji jų dalis alėjoje palei Neries krantą buvo iškirsti. Naujoji gatvė, kuri vėliau buvo pavadinta Antakalnio gatve, nuo Neries iki Tilto gatvės buvo aptverta neaukšta medine dažyta tvorele. 1832 m. rugpjūčio mėnesį pradėtas statyti naujas tiltas per Vilnelę truputį žemiau senojo Arsenalo tilto, kurio statyba buvo baigta sekančių metų pavasarį. Manoma, kad tuo metu Neries dešinysis krantas supylimais buvo nustumtas dar labiau į šiaurę. Archeologinės priežiūros, vykdytos kasant lietaus kanalizacijos trasą, buvo nustatyta, kad XIX a.tvirtovės statybos bei vėlesnių aplinkos tvarkymo darbų metu žemės paviršius palei pietinį dabartinės Arsenalo gatvės pakraštį buvo pakeltas 1,5 1,7 m. Pav. 6. Ištrauka iš 1842 m. tvirtovės ir apylinkių plano. Matyti nauja Arsenalo gatvė, tuomet ji vadinta Antakalnio keliu. 1834 m. nuo Antakalnio iki Žaliojo tilto buvo suprojektuotas
12 sieksnių pločio bulvaras, bemaž, dabartinių Žygimantų Arsenalo gatvių
vietoje. Tačiau jis tepradėtas tiesti tik 1845
m. Pav. 7. Ištrauka iš 1846 m. tvirtovės plano, kuriame pažymėti potvynio paplauti Neries šlaitai Neries bei Vilnios potvyniai nuolat kėlė miesto valdžiai rūpesčių. 1849
m. Neries ir Vilnios potvyniai vėl apardė rytiniame gatvės gale per Vilnią
į Antakalnį buvusį medinį tiltą. Pav. 8. J. Oziemblauskas. Arsenalo gatvė. Apie 1850 m. Pav. 9. Kairioji Neries krantinė ties dabartine Arsenalo gatve. Apie 1861 m. nuo dešiniojo Neries kranto krantinę nupiešė J. Marševskis . Paveikslo fragmente matomas tiltas per tvirtovės griovį Kačergos upelio žiotis nutiestą medinį tiltą. Kiek į rytus nuo tilto: mediniais poliais sutvirtinta krantinė, maudyklės. XIX a. viduryje dabartinė Arsenalo gatvė, nutiesus krantine Naująjį bulvarą - dabartinę Žygimantų gatvę, dažnai vadinta Senuoju bulvaru. Pav.10. Juozapas Čechavičius (Jozef Czechowicz; 1819 1888). Kairysis Neries krantas. Fotografuota nuo dešiniojo Neries kranto prieš 1870 m. Pav. 11. Antakalnio, dabartinė Arsenalo gatvė, XIX a. 8 ir 9 dešimtmečių sandūroje. Juozapo Čechavičiaus nuotrauka 1884 m. birželio 8 d. inžinierius F. Jasinskis ėmė griauti pirmąjį Antakalnio tiltą ir ilginti iki upės miesto kanalizacijos kanalą. F. Jasinskis taip pat išmūrijo kanalą vamzdį Antakalnio kelyje, t.y. po dabartine Arsenalo gatve. Arsenalo gatvės pradžioje, ties buvusio Kačergos (Vingrių) upelio žiotimis, kur, matyt, buvo suvesti ir ankstesnių nuotekų kolektorių vandenys, įrengti nauji šuliniai, o kolektorių vandenys nuvesti į Neries upę. Toje vietoje kelią išlygino ir sutvarkė. Pav 12. Dabartinės Arsenalo gatvės pradžia. XIX a. pabaigoje gatve tiesiamas nuotekų kolektorius Vilniaus miesto valdžiai vienas svarbiausių klausimų, greta pilies skvero ir gatvių tvarkymo, buvo ir geležinio tilto per Vilnią ties jos žiotimis statyba. F. Jasinskio 1884 m. pastatytą apvažiuojamą tiltą 1886 m. Vilnios potvynis apardė. Senuoju mediniu tiltu jau niekas nebevažinėjo, nes jis buvo visai suiręs. Medinius tiltus šioje vietoje Vilnios potvyniai apardė 1849, 1856, 1865 metais. Todėl reikėjo juos iš naujo statyti. Miestas dar eikvojo lėšas ir apvažiuojamųjų tiltų statybai, nes nenorėjo nutraukti judėjimo į Antakalnio priemiestį. Pav. 13. Juozapas Čechavičiaus (Jozef Czechowicz; 1819 1888) nuotraukos fragmentai. Neries pakrantės ties dabartine Arsenalo gatve. Fotografuota XIX a. 9 dešimtmetyje. Tuo metu Vilniuje susirūpinta miesto transportu. Miesto
dūma vedė derybas su įvairiomis firmomis dėl arklinio tramvajaus. Viena
pagrindinių arklinio tramvajaus linijų buvo numatyta statyti per Vilnią
ties jos žiotimis geležinį tiltą ir nutiesti per jį į Antakalnį arkliniam
tramvajui bėgius. Arsenalo gatvės istorinės raidos analizė leidžia įvertinti atliekamos gatvės rekonstrukciją paminklosauginiu aspektu. Akivaizdu, kad dabartinėje Arsenalo gatvėje žemės darbai iki 1,5 m gylio nuo dabartinio gatvės grindinio buvo atliekami XIX XX a. supiltoje žemėje. Po dabartine gatvės danga suvežtos ir supiltos miesto statybose susikaupę griuvenos bei žemės. Jos ne kartą perstumdytos keliant ar platinant gatvę. Reikia pastebėti, kad kasamose Arsenalo gatvės žemėse ženkliai mažiau surandama buitinės keramikos šukių, metalo dirbinių bei kitų radinių nei šalia esančioje T. Vrublevskio gatvėje ar net Žygimantų gatvės rytinėje dalyje. Tai didele dalimi apsprendė besiformavusių gatvių urbanistinė aplinka. Žemės darbai buvo atliekami mechanizuotai. Šiuo metu Neries vaga nuo senosios pilies šiaurinės gynybinės
sienos nutolusi apie 76 m, o 16 m pločio gatvės pietinis pakraštys per
41 - 42 m. Gatvės grindinio paviršius vakarinėje dalyje, ties Arsenalo
Žygimantų T. Vrublevskio gatvių sankryža, buvo apie Ha 91.25 m. Rytinėje
dalyje, ties tiltu per Vilnelę, apie Ha 93.50 93.60 m. Pav. 14. XIX a. devintajame dešimtmetyje nutiesto miesto nuotekų kolektoriaus situacija Arsenalo gatvėje Minėta, kad žemės darbų metu, piltose žemėse, vyrauja
XIX XX a. dirbinių fragmentai, dažniausiai statybų laužas. Tiesa, rasta
ir keletas XIX XX a. monetų, kitų metalo dirbinių. Negausi supiltose
žemėse rasta archeologinė medžiaga pateikta radinių sąrašuose ir apžvelgiama
kartu su T. Vrublevskio gatvės radiniais, nurodant jų radimo vietą Arsenalo
gatvę. Žvalgomųjų archeologinių tyrimų iš Arsenalo gatvės nuotraukos.... Išvados 1. Statomo Karaliaus Mindaugo tilto prieigose rekonstruotoje
Arsenalo gatvėje žemės kastos apie 1 ha plote. Darbų metu mechanizuotai
nukastas iki 1,2 1,4/1,6 m storio viršutinis žemių sluoksnis. Gatvėje
pakeista ir dalis susidėvėjusių inžinerinių komunikacijų. Archeologai: Gediminas
Gendrėnas, Egidijus Ožalas |